Arabiskt perspektiv:
Politiskt spel i USA om irakiskt blod för olja
Inför 2008 års presidentval har demokraterna i opposition och
de regerande republikanerna dragit in den amerikanska allmänheten i en politisk
kontrovers mellan den verkställande och den lagstiftande makten om slutdatum
för stridshandlingarna i Irak.
Det skulle kunna utvecklas till en konstitutionell
kraftmätning, men för araber och irakier i synnerhet är detta bara ett spel för
gallerierna om irakiskt blod för olja, eftersom det demokratiska alternativet,
till president George W. Bush strategi, när man granskar det, inte lovar dem
någon grundläggande förändring av det nuvarande blodiga tillståndet.
Med utgångspunkt från de rekommendationer som James
Bakers och Lee Hamiltons Iraq Study Group gav, träffade representanthusets
talman Nancy Pelosi syriska ledare mitt bland försiktiga välkomsthälsningar
från arabiska diplomater och media (1) efter hennes ankomst till Damaskus
tisdagen den 3 april på ett besök, som upprörde president George W. Bush, i den
senaste manifestationen av kolliderande infallsvinklar från demokrater och
republikaner hur amerikanska nationella intressen ska säkras i Irak. Pelosi
sade at hon hoppades återställa förlorat förtroende mellan Washington och
Damaskus, men amerikanska politiker från de båda stora partierna måste färdas
långt innan de kan vinna över de breda arabiska massorna själar och hjärtan och
rentvås från den negativa offentliga framtoning av deras land bland araber, en
framtoning som ockupationen av Irak förmodligen har skadat så mycket att den
inte går att reparera för lång tid framöver.
Demokraterna uppfattades av araber som att de lovade ett
alternativ till Bush strategi I Irak, men hittills har de bara visat sig vara
känsliga för sina väljares anti-krigskänslor: 60 procent av allmänheten vill
att USA ska dra sig ur Irak, det republikanska valnederlaget var en stark
indikator på den allmänna opinionen, förväntningarna har ökar, ändå fortsätter
dödandet, och i vissa fall blir det värre. Trots detta tillhandahåller
demokraternas tilläggsbudget medel för att fortsätta kriget, samtidigt som ett
kontroversiellt datum utsätts för att avsluta det, och det råder oenighet om
dess strategiska verkan. De kunde varken hissa ”uppdraget fullgjort”-baneret
eller lova att göra så i en nära framtid, inte ens efter att Bush
konstitutionella mandat går ut. Hur ska frustrerade irakier och araber få
”detta” demokratiska alternativ att gå ihop?
Den stora majoriteten av araber vill att USA-styrkorna
lämnar Irak tidigare hellre än senare. Enligt en opinionsundersökning som
genomfördes i slutet av februari och början av mars i fem pro-amerikanska
arabstater, nämligen Egypten, Saudi-Arabien, Jordanien, Förenade Arabemiraten
och Libanon, och offentliggjord i Washington D.C. den 28 mars av the Arab
American Institute (AAI) och Zogby International, ett undersökningsinstitut,
svarade 68 procent av de saudiska respondenterna att de betraktade Washingtons
inflytande i Irak som negativt, 83 procent i Egypten, 96 procent i Jordanien. I
två tidigare undersökningar under slutet av november och början av december,
som genomfördes av Zogby International i Egypten, Jordanien, Libanon,
Saudi-Arabien, och Marocko kunde inte bara visa att Washingtons ställning i
arabvärlden hade slagit bottenrekord, utan också att Iran var den största
vinnaren.
Iraks enhet
Nära tre av fyra svarande i Egypten och Jordanien sade att
de förordade ett omedelbart uttåg av de amerikanska trupperna, medan stora
grupper i de tre andra länderna förordade detta alternativ framför ett uttåg
endast efter att Iraks enhet och stabilitet är säkrad, att USA:s nuvarande
militära styrka ska upprätthållas, eller ökas, vilket Bush-administrationen
just nu gör. I själva verket var stödet till det senare alternativet mindre än
tio procent i varje land utom Saudi-Arabien. Därtill kom att 47 procent av de
jordanska och 38 procent av de egyptiska respondenterna sade att de var mer
oroliga över utsikten av en permanent amerikansk ockupation av Irak än över en
delning av Irak, spridningen av inbördeskriget, eller av att Iran stärktes.
Likaledes stöder 57 procent av amerikanarna ett
tillbakadragande från Irak enligt en nyligen genomförd opinionsundersökning av
Newsweek. Pew Research Center redovisade tidigare denna vecka att 59 procent av
amerikanerna stödde att det sattes ett sistadatum för ett tillbakadragande.
Demokraterna tog makten i kongressen på grund av allmänhetens missnöje med
kriget i Irak.
Den växande oppositionen i USA mot kriget, demokraternas
valseger på en uttågsplattform, vilket gav dem kontrollen över kongressen, och
den amerikanska debatten om ett sistadatum för att lämna Irak, är allmänt känt
i Irak liksom i andra arabländer. Det demokratiska ”alternativet” har dock ännu
inte fått något genomslag, som skulle kunna förbättra USA-bilden bland araber
och den möjligheten existerar att detta alternativ kommer att svärta ner bilden
ytterligare, om och när det utsätts för närmare granskning.
Skulle demokraternas alternativ innebära ett slut på
ockupationen? Ingenting är hittills konkret och fastslaget, som kunde innebära
att det skulle. Skulle det få slut på inbördeskriget? Tvärtom skulle det
förvärras, eftersom alla uttalanden från demokraternas ledare bara hänvisar
till “militära omplaceringar” för att flytta trupper från riskzonen. Hur skulle
en sekteristisk härskande elit, som är en integrerad del av den sekteristiska
splittringen, på egen hand kunna sätta ett stopp för en sektbaserad kamp, när
den var oförmögen att göra det med hjälp av de kombinerade amerikanska och
irakiska styrkorna? För övrigt, skiljer sig detta s.k. alternativ på något
väsentligt sätt från republikanernas strategi? När det gäller Iraks enhet,
oljan, långvarig amerikansk militär närvaro, inbördeskrig och de riktlinjer,
som angivits för de nya härskarna i Irak, är de båda alternativen väsentligen
desamma. Den hotande kraftmätningen om slutdatum för stridshandlingar i Irak
sätter varken ett slutdatum för Bush-eran i Irak eller förebådar ett slut på
USA-eran I landet.
Gav Bush mod
Det är sant att representanthuset den 23 mars med
siffrorna 218 mot 212 röstade för att sluta betala för amerikanska
stridshandlingar fr.o.m. den 31 augusti 2008; den 27 mars beslöt senaten med
röstetalet 50-48 för ett slutdatum fr.o.m. den 31 mars 2008. De knappa
omröstningsmarginalerna ingav Bush mod att inlägga veto mot båda. Kongressen
har uppenbarligen inte den tvåtredjedelars majoritet som behövs för att
ogiltigförklara hans veto. Det är nästan säkert att Bush kommer att kunna
behålla sina stridande förband i Irak så länge han önskar, till det slutdatum
för hans uttåg som satts av USA:s konstitution till den 20 januari 2009.
Först då kommer Bush-eran att ta slut i Irak för att ge
utrymme för genomförandet av ytterligare en USA-era i landet, oavsett om den
genomförs av en ny republikansk eller demokratisk administration, vilken beror
på resultatet av det politiska spelet med mera irakiskt blod. Kongressen kommer
att fortsätta sin uppvisning kring ett slutdatum efter dess uppehåll under två
veckor.
Fler trupper
Under tiden trotsar Bush den allmänna opinionen i USA och
sina demokratiska rivaler genom att skicka fler trupper till Irak i stället för
att ta hem några, i en kapplöpning mot tiden för att uppnå militära framgångar
på marken för att förekomma en demokratisk valseger nästa år, medan
demokraterna manövrerar i förvissningen om hans misslyckande i Irak för att
säkerställa en valseger i USA. Som en följd av Bush administrationens nya
Irakpolitik, som offentliggjordes tidigare i år, har Pentagon ökat
truppstyrkorna i Irak med 35000 man. USA har ungefär 145000 soldater i Irak.
Arabiska observatörer kunde inte missa fakta som att den
tilläggsfinansiering på 124 miljarder dollar, som demokraterna godkände, var
mer än vad Bush själv hade begärt: “Vi gav honom mer än vad han begärde, vi gav
honom vartenda öre han begärde”, sade representanthusets majoritetsinpiskare
för demokraterna, James E. Clyburn. Omröstningen i senaten den 27 mars om ett
uttågsschema var icke-bindande för presidenten. Demokraterna kräver bara att
Bush ska söka kongressens godkännande innan han utvidgar ockupationen eller
använder nya anslag för att göra så. Alla dessa faktorer och mer reduceras till
att göra det möjligt för Bush att fortsätta sitt blodiga krig fram till nästa
val; ledningen för demokraterna ger sken av att motsätta sig kriget, medan den
fortsätter att finansiera det.
Gemensam uppfattning om “riktlinjer”
Inga arabiska observatörer, speciellt irakier, har
missat det faktum att demokraterna har antagit samma riktlinjer, som Bush
utformade för Noori al-Malikis regering i Irak. Representanthuset lag från den
23 mars befullmäktigar dessa riktlinjer för den irakiska regeringen. Om den
irakiska regeringen inte lyckas följa dessa riktlinjer, kommer de amerikanska
trupperna att dras tillbaka vid ett tidigare datum. Dessa riktlinjer och de
båda partiernas samförstånd kring dem kan bara tolkas som båda partier står
bakom beslutet att bemyndiga den regerande pro-amerikanska koalitionen att
fungera som USA:s ombud för att bekämpa det irakiska motståndet mot
ockupationen och terrorismen, vilket är liktydigt med ingenting mindre än att
“irakisera” kriget, varvid man glömmer att “vietnamiseringen” var ett dåligt
prejudikat, som inte hindrade USA från att lämna med svansen mellan benen.
“Irak måste ta ansvar för sin egen framtid, och våra
trupper måste börja komma hem”, sade Harry Reid från Nevada, senatens
majoritetsledare. Skillnaden är bara en fråga om infallsvinkel: Demokraterna
försöker få loss de amerikanska trupperna från inbördeskriget militärt genom
att omplacera dem från befolkningscentra och ersätta dem med irakier, och
diplomatiskt genom att engagera regionala makter, särskilt Syrien och Iran;
republikanerna vill skapa säkerhet först och installera sina irakiska förkämpar
i säkrade samhällscentra innan de egna trupperna omplaceras.
En annan riktlinje, fastslagen av Bush-administrationen
och antagen av demokraterna, innebär att al-Malikis regering måste beakta oron
vad gäller Iraks oljeindustri och mångmiljardintäkterna från denna. De båda
rivaliserande partierna är överens om den nya irakiska oljelagen ska antas i år
för att stimulera investeringar från utländska oljeföretag, varvid dessa
erhåller 70 procent av oljeintäkterna för att ersätta de ursprungliga utläggen;
sedan kan företagen hösta in 20 procent av vinsten utan beskattning eller andra
restriktioner vad gäller vinstöverföring till utlandet. Båda partier strävar
efter att fördela oljeintäkterna på etnisk och sekteristisk grundval i enlighet
med den nya utkastet till lag om fossila bränslen. Demokraterna har föreslagit
att senast den 1 juli måste Bush intyga att framsteg har gjorts i dessa frågor,
eller så kommer det ett amerikanskt tillbakadragande inom 180 dagar. Den
utbredda irakiska oppositionen mot denna lag är en viktig bidragande orsak till
inbördeskriget.
Federalism
I fråga om att upprätthålla Iraks territoriella integritet
och enhet finns det också ett demokratiskt-republikansk samförstånd om
“federalism,” vilket är ytterligare en bidragande orsak till inbördeskriget.
Senator Joe Biden, den ledande demokraten i senaten I fråga om utrikespolitik
och en presidentkandidat 2008, föreställer sig en irakisk “konfederation” och
inte en irakisk republik: “När det gäller Irak, finns det ett demokratiskt
alternativ. Och kärnpunkten i detta alternativ är att vi måste lista ut hur den
här presidenten eller nästa president, vem det än är, oavsett hur länge, vänder
sig om och ser till att det finns mer autonomi för var och en av de sektorer
som finns, sunni, shia och kurder,” sade han. (2) De arabiska ledarna krävde på
sitt toppmöte i Saudi-Arabiens huvudstad, Riyadh, den 29 – 30 mars att den
USA-stödda irakiska konstitutionen, som förespråkar federalism, borde omprövas,
eftersom den motverkar den irakiska nationella enigheten och Iraks arabiska
identitet.
På samma sätt önskar de båda konkurrerande partierna
önskar en långvarig amerikansk “närvaro” i Irak. Vita huset räknar säkert inte
med att hålla 160000 soldater i Irak på obestämd tid, men planerar för en
långvarig ockupation, som ska utgå från det som Pentagon beskriver som
“uthålliga baser” och fortsätter att konstruera sådana jättelika, imponerande
baser. Det har också dokumenterats att demokrater önskar en liknande långvarig
närvaro. Senatsresolutionen från den 27 mars öppnar för ett “begränsat antal”
trupper efter uttågsdatum, vilka ska ägna sig åt träning och “målinriktade
kontraterroristoperationer”. Den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden
hade detta att säga: “Jag tror att vi i verkligheten kommer att stå där med en
styrka på ungefär en brigads storlek, någonstans i regionen, för att vara säkra
på att terroristerna inte kan ockupera något territorium.”
Finansiera Irakkriget
Biden säger att den “minst viktiga delen” av lagen för att
finansiera Irakkriget, som nyligen gick igenom i representanthuset och senaten,
är slutdatumet för tillbakadragandet av trupperna. Viktigare är att “den
omdefinierar truppernas uppgift från att strida i inbördeskrigets mitt till att
göra det som är rationellt för dem att göra, vilket är att fortsätta att träna
den irakiska armén, förhindra att al-Qaida ockuperar territoriella stråk … och
för det tredje s.k. basstöd – skydda våra egna styrkor,” säger Biden. (3)
En annan presidentkandidat, Hillary Clinton, som röstade
för den irakiska krigsresolutionen oktober 2002, sade att hon skulle vilja
lämna kvar en ansenlig ockupationsstyrka i Irak för att “hålla extremisterna
stången”, “hjälpa kurderna att hantera deras olika problem i norr”, ”förse” den
irakiska regeringen med “logistiskt stöd, flygstöd och stöd till träning”, och
genomföra större geopolitiska ansvarstaganden som att försöka ”förhindra Iran
att korsa gränsen och skaffa sig alltför stort inflytande inuti Irak.” Den
förre Pentagon-revisorn Dov Zakheim, som har utarbetat en plan som är slående
lik, uppskattar att det skulle behövas 75000 amerikanska soldater för att
genomföra hans plan. Det är omkring hälften av den styrka som för närvarande är
stationerad i Irak. (4)
Demokrater, republikaner eller vem det än vara månde,
“det avgörande med Mellanöstern … är att det är centrum för världens
energiresurser. Först dominerade britterna området och sedan fransmännen, men
efter andra världskriget har det varit ett amerikanskt reservat. Det har varit
ett axiom i amerikansk utrikespolitik att USA måste kontrollera
energiresurserna i Mellanöstern. Det är inte en fråga om tillträde som folk
ofta säger. När oljan väl är ute till havs, så kan den färdas vartsomhelst.
Faktiskt, även om USA inte använde någon olja från Mellanöstern, skulle USA ha
fört samma politik. Om vi gick över till solenergi i morgon, skulle USA ändå
föra samma politik. Se bara på vår inhemska dokumentation, eller logiken i den,
så har det alltid varit fråga om kontroll. Kontroll ät utgångspunkt för
strategisk makt.” (5)
Bush fortsätter med sitt självbedrägeri. Han insisterar
på att han kommer att behålla USA-styrkorna i Irak tills de åstadkommit en
”seger”. Demokraterna utmanar honom med att åstadkomma samma ”seger” på ett
annat sätt. Vad betyder detta?
Antikrigsmotståndare i Washington och utanför Pelosis
hem i San Francisco fördömde henne och andra kongressdemokrater för att de inte
ströp penningflödet i syfte att stoppa kriget i Irak. Om kriget i Irak är en så
onödig och meningslös utgiftspost av blod och pengar som Pelosi och andra
demokrater har sagt, varför inte sätta ett stopp för det? Deras kongressresolutioner
bekräftade att de var emot kriget utan att ta som något som helst ansvar för
att avsluta det, sade de.
Politisk katastrof
Ett framgångsrik avslutning av Bush nya strategi för
irakkriget före 2008 års val skulle vara en politisk katastrof för demokraterna:
hans misslyckande skulle döma ut republikanska valutsikter. Många amerikanska
analytiker räknar med att inbördeskriget i Irak allvarligt kommer att påverka
det amerikanska presidentvalet nästa år. Både demokraternas och republikanernas
sätt att angripa problemen innebär ett försök att helt enkelt lämpa över till
irakierna att utkämpa sitt eget inbördeskrig, vilket oundvikligen kommer att
förvärra ”detta” inbördeskrig: För amerikaner är det den vanliga politiska
maktkampen. För araber är det ett amerikansk politiskt spel med irakiskt blod
för olja.
Nicola Nasser
publicerad på ZNet 6/4
2007
Nicola Nasser är en
erfaren arabisk journalist i Kuwait, Jordanien, Förenade Arabemiraten och
Palestina. Han har sitt högkvarter i Birzeit, på Västbanken, palestinskt
terrritorium som ockuperats av Israel.
Noter
- Se till exempel ledare i Khaleej Times, Förenade
Arabemiraten, 4 april 2007.
- MSNBC, 31 mars 2006.
- Ibid.
- John B. Judis, The New Republic, 30 mars
2007.
- Noam Chomsky, intervjuad av
Michael Shank, International Relations Center (IRC), 9 februari 2007.
|